Piata media la rascruce

Piata media la rascruce
Comments Off on Piata media la rascruce, 17/01/2014, by , in Media & Brands

tavi colen - lozul cel mare

Campaniile electorale reaseaza piata media. Au loc achizitii, preluari sau se platesc datorii mai vechi. Si toate acestea in contextul in care nu este foarte clar care raman media cu cel mai mare impact.

Televiziunile se indreapta tot mai mult spre zonele de nisa – de la sport la stiri sau pescuit – in timp ce presa nu prea rezista presiunilor generate de problemele economice din ultimii ani. Tirajele scad iar pe piata raman doar titluri tabloide gen Libertatea sau Click. Este mediul online o solutie ? Nimeni nu stie inca daca vorbim de un trend sau doar de o moda. Mediul online nu poate fi inca masurat eficient si comparat ca efect cu piata de televiziune de exemplu.

Dar daca am ramas fara ziare, ce se intampla cu televiziunile ? Dupa atomizarea pietei  din ultimii ani am constatat ca posturile TV nu prea se pot finanta singure ca sa poata ajunge si pe profit. E nevoie sa existe in spate grupuri de interese sau oameni de afaceri care doresc sa influenteze decizii imortante, inclusiv guvernamentale. Dezavantajul grupurilor de interese este acela ca nu functioneaza dupa reguli strict economice, ci sunt afiliate si unor partide politce sau mai bine spus unor aripi din cadrul partidelor principale. Si in momentul in care esti afiliat politic ai dezavantajul unei ciclicitati care te soate de pe piata odata cu schimbarea puterii. Este o lupta surda si contiua pentru dominarea pietei media prin intermediari – si aici nici diversele servicii secrete nu stau degeaba.

Prima Tv are in acest moment o situatie interesanta, jucandu- se la negocieri o adevarata finala intre fostul proprietar Cristian Burci si RCS RDS sau mai popular spus Digi TV. Daca Cristian Burci este un mai vechi apropiat al PSD – dar in ziua de azi nimic nu mai e sigur – preluarea Prima TV de catre Digi ar fi  putut schimba semnificativ raportul de forte si audiente in piata. Se pare ca Digi vrea sa trateze Prima TV ,in cazul preluarii, ca pe un canal separat de celelalte Digi. Oricare ar fi strategia dupa o eventuala preluare, RCS RDS  ar avea acces astfel la o pozitie foarte buna pe toti distribuitorii din tara. Cristian Burci este insa noul proprietar si acum isi doreste sa achizitioneze si o retea radio.

Pana la urma lupta se da pentru distributia pe cablu si pozitia pe telecomanda, in conditiile in care numarul de canale ce poate fi distribuit de un « cablist » este limitat din motive in general tehnice. Un alt exemplu  este acela al canalului Money Channel. Propietarul studiourillor, Mohamad Murad  -acelasi om de afaceri libanez care detine si reteaua Spring Time si hotelurile Phoenicia – a fost nevoit sa se asocieze pentru a patrunde pe retelele de cabluri cu detinatorul licentei.

Miscarile in piata sunt destul de multe, tinand cont de apropierea campaniei electorale pentru europarlamentare . Apare din nou Giga TV (va mai exista oare dupa terminarea campaniei electorale ? ), Estrada TV in Bucuresti si alte posturi TV resuscitate in toata tara.

Am putea considera ca toate acestea nu influenteaza piata in ansamblu, dar nici la varful audientelor nu este prea liniste. Trustul Intact transforma Antena 2 intr –un post tabloid , zvonuri de acest gen aparand si despre anumite canale ale Pro TV.

Aici la Pro TV si Media Pro situatia este si mai complicata. Managementul de varf a fost schimbat de catre compania mama din strainatate, noul CEO fiind lituanianul Alexander…… Dupa ce a fost schimbata vechea conducere aproape in totalitate, va incepe un audit la nivel de emisiune. Care vor fi concluziile, tinand cont ca trustul are datorii destul de mari ? Sunt zvonuri ca si aici se discuta o varianta de tabloidizare. Sa vedem insa ce aduc noul CEO si auditurile din lunile urmatoare. Pro TV a scos deja la vanzare Pro Fm, Info Pro si Studiourile Buftea si se pare ca se va muta din cunoscuta cladire care apartine oricum – ati ghicit? – lui Adrian Sarbu. In piata se zvoneste despre negocieri de vanzare a pachetului majoritar. Poate  exista si varianta disparietiei Pro TV din piata media ?

Nu in ultimul rand situatia este hilara si la Televiziunea Romana – TVR. Schimbarea frecventa a presedintilor a adus institutiei  pierderi mari financiare si de resurse umane. Posturile private concurente duc un lobby agresiv pentru a inlatura publicitatea de la postul public si a–si imparti piata , in contextul in care TVR este subfinantat printr –o taxa TV, care a ramas cea mai mica din Europa. Discutii asupra televiziunilor publice au fost destul de transante atat in Grecia cat si in Peninsula Iberica, dar necesitatea unui post public in contextul unei tablioidizari excesive este evidenta…. Mai ramane de vazut ce se poate face cu managementul si politizarea….

Vom reveni periodic asupra pietei media din Romania. Este interesant doar ca acest inceput de an poate aduce schimbari majore si reasezari de forte, mai ales in contextul unui an electoral care se anunta destul de interesant……

About Business life