Interviu : Despre vegani si sanatate cu Amalia Curuia

Interviu : Despre vegani si  sanatate cu Amalia Curuia
Comments Off on Interviu : Despre vegani si sanatate cu Amalia Curuia, 24/03/2015, by , in Lifestyle

Compania Doppelherz a lansat si in Romania un supliment de vitamine si minerale dedicat celor care sunt vegani sau vegetarieni. Suplimentul contine nutrientii care lipsesc din alimentatia vegana si vegetariana si poate fi folosit si in perioadele de post.

Vorbim despre regimul vegan cu Amalia Curuia, specialist in nutritie si sport.

B.A. : Care este diferenta intre regimul vegetarian si cel vegan?

 

ami 2

 

A.C. : Daca vegetarismul se limiteaza strict la alimentatie, veganismul este un stil de viata al unor oameni care au dezvoltat  empatie pentru animale si care exclude consumarea orcarui produs animal. Se  evita inclusiv  purtarea hainelor  pentru care este necesara sacrificarea animalelor. Termenul provine din latinesc “vegetus”, care in latina inseamna “proaspat, sanatos, activ”

Vegetarianismul era popular inca din ntichitate si a fost  foarte apreciat de filozofii Greciei Antice;. Era modul de viaţă al lui Mahatma Gandhi (părintele independenţei Indiei şi iniţiatorul mişcărilor de revoltă nonviolente), care a scris numeroase texte pe această temă;

Intre vegetarienii celebri sunt  Confucius, Socrate, Platon, Leonardo da Vinci, Voltaire, Charles Darwin, Shakespeare, Isaac Newton, Karl von Linné, Jean Jacques Rousseau, Thomas Edison, Nikola Tesla, Mark Twain, Franz Kafka, Lev Tolstoi. Mai putem adauga pe Brad Pitt, Prince, Drew Barrymore, Kim Basinger, Alicia Silverstone, Alec Baldwin, , Jerry Seinfeld, Robert Redford, Richard Gere, Pierce Brosnan, Woody Harrelson, Samuel L. Jackson, Martina Navratilova.

B.A. : Ce avantaje aduce un astfel de regim pentru sanatate ?

A.C. : Cercetări recente au arătat că în mare măsură, ceea ce mâncăm ne determină calitatea  vieţii. Ştim cu toţii că un motor merge bine sau prost în funcţie de calitatea combustibilului folosit. Un combustibil de calitate proastă duce la uzura prematură a motorului şi depunerea de reziduuri pe căile de evacuare.

În mod similar, alimentele, naturale, pure şi combinate adecvat, asigură funcţionarea optimă a corpului. Alimentele nepotrivite fiziologiei corpului uman şi cele preparate necorespunzător sunt nocive, deoarece consuma din resursele organismului in procesul de digestie, depun reziduri in tesuturi si duc la aparitia bolilor de diverse tipuri.

B.A. : Cati vegani sunt la nivel mondial ?

A.C. : Este un trend evident de crestere. In Statele Unite unde statisticile sunt mai noi este o medie de 2% vegani si 10 la suta care au fost vegani sau  vegetarieni. In general, din acesti 10 la suta vorbim de o perioada medie de peste un an. De multe ori totul porneste de la o dieta sanatoasa, iar dietele vegane sunt foarte bune pentru organism.

Probabil ca la nivel mondial procentul este mult mai mare, tinand cont ca tari cu populatie numeroasa cum sunt China si India au procente de peste 5% de vegetarieni sau vegani. Exista tari cum este India unde  producatorii de alimente sunt obligati prin lege sa isi marcheze produsele daca sunt vegetariene sau nu.

B.A. : Ati vorbit de un procent de 10 % care a renuntat la veganism, luand ca exemplu Statele Unite. De ce renunta oamenii la acest mod de viata desi el pare a fi benefic?

A.C. : Este vorba de lipsa de informare. Multi nu se informeaza corect si mai mult decat atat, nu stiu cum sa-si asigure un aport echilibrat de nutrienti. Au nevoie sa substituie anuminte vitamine care nu pote fi găsite în alimentele vegetale nefortificate. De aceea si astfel de suplimente sunt lansate pe piata de catre companii de traditie.

Ca sa dau doar cateva exemple …   Fierul care contribuie la formarea globulelor rosii si a hemoglobinei si la transportul normal al oxigenului in corp. La fel, complexul de vitamine B ( B1, B2 si B6 ) contribuie la functionarea sistemului nervos si la metabolismul energetic normal, asa cum B12 este necesar pentru procesul de diviziune celulara, la formarea globulelor rosii si – similar – la functionarea sistemului nervos.

Chiar dacă ai fost omnivor toată viaţa, nimic nu îţi garantează că rezervele hepatice de B12 îţi ajung 3-4 ani, aşa cum scrie la carte. Mai ales că noi, oamenii moderni, mâncăm destul de puţin viscere ( intre care de exemplu  organe de pui si vita) , principala sursă de vitamină. Iar dacă mai suntem şi atenţi cu silueta şi mâncăm cu măsură, sedentari fiind, atunci e foarte posibil că rezervele să fi fost mici.

B.A. : Ajuta intr-adevar acest mod de viata la protejarea animalelor?

A.C. : Conform statisticilor ce vin tot din Statele Unite, un vegan salveaza un animal pe zi urmand acest regim. Este important, tinand cont si de discutiile  privind  inclusiv  creterea animalelor in conditii de stres. Atata timp cat suntem informati corect poate fi un mod de viata ce poate fi pastrat pe termen lung, chiar toata viata.

B.A. : Sunteti si trainer personal si nu ati adopatat acest model de viata pentru a face fata unei probleme medicale. Cum se impaca  regimul vegan sau vegetarian cu sportul si cu un nivel de energie ce trebuie sa fie ridicat tinand cont si de stresul vietii cotidiene?

A.C. :  Sportul si alimentatia sanatoasa sunt – cum se spune – “mana in mana”, nu se poate unul fara celalalt. Un program de fitness nu aduce rezultate daca nu este completat in paralel cu un program nutritional adecvat.

Putini realizeaza ca alimentatia determina performantele sportive, fizice, emotionale si mentale, iar conceptul de  “a manca mult inainte de antrenament ca sa prinzi putere” este gresit. Conteaza foarte mult ceea ce ingeram, si in orice caz nu e nevoie sa mancam cantitati mari pentru a avea un aport energetic ridicat.  Cu cat mananci mai putin inainte de antrenament cu atat rezervi energia care se pierde din cauza digestiei.

In cazul meu ca sportiv, fiind vegana, sunt mare amatoare de legume proaspete si fructe dar si derivate cerealiere si leguminoase ce contin o cantitate mare de proteine si aminoacizi si bineinteles suplimentez cu B12 si acid folic.

 

ami mod

B.A. : Ce ii sfatuiti pe cei care doresc sa practice sportul pentru a fi sanatosi ?

A.C. : Fitnessul, nutritia si preventia sunt cele mai elementare si mai importante componente ce alcatuiesc un stil de viata sanatos. A fi in forma inseamna sa ai un organism puternic, sanatos si armonios, atat din punct de vedere fizic cat si mental. Un organism sanatos care este capabil sa lupte impotriva bolilor,  sa tolereze stresul cotidian si sa functioneze cu o claritate mentala buna  in fiecare zi.

Cand vorbesc despre fitness,  cuprind diferite tipuri de miscare, nu numai mersul la sala, spun asta pentru ca ar trebui sa facem sport pentru a ne mentine sanatosi in detrimentul sedentarismului, nu numai ca sa cultivam muschi pentru a arata mai bine.

About Business Editor