De ce a dat Facebook 19 miliarde pentru achizitia WhatsApp?

De ce a dat Facebook 19 miliarde pentru achizitia WhatsApp?
Comments Off on De ce a dat Facebook 19 miliarde pentru achizitia WhatsApp?, 20/02/2014, by , in Business today

 

Pare o suma mare chiar si pe piata social media. Este evident ca Zuckerberg & Co nu vor recupera acesti bani, deci nu putem vorbi despre o investitie bazata pe o rata de intoarcere. Este vorba doar de exrindere si mentinere pe piata.

WhatsApp are 450 miliane de utilizatori in toata lumea si creste cu un million in fiecare zi. Facebook a avut de ales intre a-l prinde din urma cu Messengerul sau alta aplicatie sau a-l achizitiona inainte sa devina si mai scump. Cand  Zuckerberg a relansat Messengerul sub Facebook in urma cu cateva luni a avut o crestere a traficului cu peste 60%, dar asta s-a intamplat doar in Statele Unite si Canada. In Europa si in zonele emrgente, WhatsApp detine net suprematia si continua sa se extinda. Cei de de Facebook sustin ca aplicatia ii oprea pe ei sa ajunga la un miliard de utilizatori. 

Ca in cazul oricarei inovatii, avansul pe piata dispare in cativa ani. Facebook nu mai este singur in social media, au aparut produse de substitutie performante, cu facilitati echivalente. Trendul pare sa duca spre comunicatiile mobile, asa ca boardul Facebook a cumparat de curand si aplicatia pentru fotografii Instagram si se afla in negocieri cu Snapshot. Google le-a oferit celor de la Snapshot 4 miliarde iar Facebook doar 3 miliarde de dolari, asa ca discutiile continua. Cei de la Snapshot nu vor sa se vanda ieftin, dar pe de alta parte au nevoie de finantare pentru a se extinde in tarile emergente. Dupa cat a cheltuit Facebook cu ultimele achizitii, probabil ca negocierile cu Snapshot vor trena inca ceva timp.

WhatsApp este ieftin, rapid si are succes mai ales in tarile emergente.Facebook intra astfel foarte bine pe piata mobila, dupa ce si-a adaptat interfata pentru mobil si a mai achizitionat cateva aplicatii mai mici. Cheltuielile sunt insa mari , iar intoarcerea investitiei va avea loc intr –un procent foarte mic. In boardul de conducere a fost cooptat si cofondatorul si CEO-ul WhatsApp Jan Koum, care a inceput deja sa faca declaratii publice, inclusiv parerea sa ca Snapshot nu are identitate decat pentru adolescenti si nu ar trebui achizitionat. Evident ca atunci cand te extinzi si faci achizitii lucrurile se complica putin si la nivelul eficientei managementului, afectand rapiditatea si mobilitatea deciziilor. 

Daca din punct de vedere al pietelor achizitia pare un succes, impactul sau asupra unei corporatii destul de flexibile pana acum este posibil sa nu aduca doar elemente pozitive. Companiile mari nu se misca intotdeauna foarte bine in piata si criza dotcom ne-a aratat ca actiunile din acesta zona sunt  volatile. Social media are viitor, dar cei mici si inovativi e posibil sa se miste mai bine pe  piata in urmatorii ani. Oricum ramane interesant de urmarit cum companii cu putini angajati, operate din India sau Rusia cu salarii scazute, sprijinite cu investitii de doar cateva milioane de dolari, pot aduce 19 miliarde dupa doar cativa ani. Si inca un amanunt : WhatsApp a fost lansat in anul 2009…Nu e rau sa castigi 19 miliarde de dolari in  cinci ani …

About Business Editor