Cine va primi 3.4 miliarde de dolari din piata media autohtona?

Cine va primi 3.4 miliarde de dolari din piata media autohtona?
Comments Off on Cine va primi 3.4 miliarde de dolari din piata media autohtona?, 10/03/2014, by , in Business today

 

Piata media si de divertisment din Romania va creste de la 2.7 miliarde de dolari in 2012 la 3.4 miliarde de dolari in 2016. Rata medie de crestere ar fi de 5.3% pe an, chiar daca in urma scaderii inflatiei procentul se mai diminueaza. Nu este o suma de neglijat si se incadreaza in trendul mondial de crestere a publicitatii online si pe terminale digitale.

Conform acestor  date publicate de catre PwC Global Entertainment and Media Outlook si preluate de Mediafax,  Romania este pe locul trei din punct de vedere al cresterii din Europa Centrala si de Est, dupa Rusia (cu un ritm mediu anual de crestere de 10 %) si Turcia (cu 9.8%), dupa noi urmand Ungaria, Polonia si Republica Ceha.

O mare parte a acestui trend  vine si din cresterea accesului la internet cu 9.3% pe an. Tendinta este aceeasi la nivel mondial, iar cauzele tin atat de schimbarea obiceiurilor consumatorilor si de vanzarile record de echipamente digitale cat si de accesul la internet in tari cum sunt China si India, tari cu  populatii ce aduc un aport considerabil in statistici.

Se estimeaza ca pana in 2016 piata publicitatii online va depasi 100 de miliarde de euro, in timp ce in Europa  o campanie publicitara din cinci este derulata in mediul online. Ponderea cheltuielilor de publicitate in mediul digital va creste de la 28% in 2011 la 37% in 2016 la nivel mondial, contribuind cu doua treimi la finantarea divertismentului si media. In industria muzicala se estimeaza ca formatul digital va depasi la vanzari formatele traditionale de anul viitor.

Conexiunile mobile la internet (in principal prin smartphone si tablete)  se vor dubla in urmatorii cinci ani, ajungand la 2.9 miliarde in 2016, dintre care un miliard doar in China. In India rata conexiunilor mobile va creste cu o rata de peste 50% pe an. Pana in 2016 veniturile din publicitatea online pe terminale  mobile va ajunge la 24.5 miliarde de dolari, similar cu publicitatea online din conexiuni fixe. Vor ramane in top publicitatea prin motoarele de cautare ( 78 miliarde de dolari) si  afisarea de bannere online ( 46.6 miliarde de dolari). Din punct de vedere al terminalelor mobile, piata chineza va ajunge pe locul doi dupa cea a Statelor Unite. Cresteri spectaculoase vor avea serviciile de televiziune online – Statele Unite au deja o rata de crestere de 76% pentru  IPTV si cele de streaming (incluzand cinematografia), estimandu-se ca acestea vor depasi abonamentele TV ca valoare in 2016.

Trendurile sunt clare, dar este interesant ce impact major au avut vanzarile record de tablete si terminale inteligente de tip smartphone intr-un timp destul de scurt. Putem intelege acum mai usor de ce Facebook a dat atatia bani pentru a achizitiona aplicatii pentru smartphone si cum tot mai multe bugete de promovare si publicitate se duc spre zona online.

Piata se reaseaza neasteptat de repede si probabil va fi influentata de alte inovatii in zona terminalelor mobile, inovatii ce vor aparea cu siguranta in urmatoarea perioada. Tabletele au scazut de la 500 de euro la variante populare de 50 de euro, asigurand atat streaming pentru filme, acces internet  cat si multe alte formate media. Oamenii activi si cu timpul limitat le folosesc din ce in ce mai mult , ei fiind principalul target comercial pentru campaniile de publicitate. Chiar daca scadem ponderea cresterii adusa de accesul la internet in zone ca India sau China, tot este evidenta tendinta spre continut media simplu distribuit prin terminale mobile sau prin internet clasic (conexiuni fixe).

O suta de miliarde de euro sunt ceva bani pentru 2016. Sa vedem cati dintre noi vom reusi sa profitam de acesta piata in evolutie spectaculoasa. Nici macar cei 3.4 miliarde de dolari din piata autohtona nu sunt  chiar de neglijat….

About Business Editor